Den digitala resan

Vad är inbound marketing?

Så, vad är Inbound Marketing? Inbound Marketing är aktiviteter som syftar till att locka besökarens intresse. Det kan ställas mot begrepped Outbound Marketing som istället handlar om "interruption marketing".

Det finns många begrepp inom online marketing som kan kännas främmande och lite svårförståeliga. Inbound marketing är ett av dem.

Så, vad är Inbound Marketing? Inbound Marketing är aktiviteter som syftar till att locka besökarens intresse genom tekniker som sökmotoroptimering, sociala medier och innehållsmarknadsföring. Inbound marketing kan ställas mot begrepped Outbound Marketing som istället handlar om t.ex. traditionell reklam, oadresserad reklam och annan typ av ”interruption marketing” (att bryta in med reklam mellan kunden och det denne egentligen vill göra)

Företag och marknadsförare testar gärna alla möjliga sätt att göra kunden medveten om företagets existens. Traditionellt betydde det reklam mitt i filmer på TV, stora reklamskyltar längst vägarna och telefonsamtal mitt i middag där en hoppfull säljare vill att du ska köpa en prenumeration på tidningar, strumpor eller byta elbolag.  Nu slipper vi en del av den typen av reklam, och kan välja bort andra delar med hjälp av tjänster som t.ex. Netflix  och play-kanaler. Det faktum att 50% av köp i butik börjar med research online(1) säger också något om den nya verklighet vi lever i. Även om termen Inbound Marketing myntades 2005(2) så finns det fortfarande gott om möjligheter för oss marknadsförare att utforska, testa och optimera.

Inbound Marketing är aktiviteter som syftar till att locka kundens intresse genom tekniker som  t.ex. sökmotoroptimering, sociala medier och innehållsmarknadsföring.

Inbound Marketing kan bestå av:

  • Sökmotoroptimering
  • Innehållsmarknadsföring (content marketing)
    • E-böcker &  White papers
    • Videos
    • Podcasts
    • Presentationer
  • Sociala media-aktiviteter
  • Calls-to-action baserad på kundbehov
  • Anpassade, specifika, landningssidor
  • Opt-in e-postmarknadsföring & nyhetsbrev

Ett företag som säljer anteckningsböcker kan t.ex. antingen annonsera i varenda tidning och på varenda webbsajt som skriver om eller för författare, skribenter och personer som studerar. Eller så kan de bygga en historia kring sitt varumärke, faciliera extern vidareutveckling av deras produkt, skapa ett community dedikerat till ett ämne som passar produkten och samarbeta med företag i andra branscher runt en gemensam nämnare. Alla de aktiviteterna har förmågan att skapa åtråvärt ”buzz” om ditt företag och det öppnar också plattformar där kundens behov och intresse får vara i centrum. Moleskine har gjort det här med bl.a. Artist Marketplace och sina appar. Längst ner i bloggposten kan du också se exempel på en reklamfilm från Moleskine – en reklamfilm jag varken har nåt emot att titta på eller att dela med mig av – något som i det här fallet används som content marketing (alltså inbound) men som skulle kunna fungera i traditionell interuption marketing-kontext också, om företaget väljer den vägen.

Att se över sin marknadsföringsplan med glasögonen ”inbound marketing” respektive ”outbound marketing” på är nyttig för alla organisationer.

Att se över sin marknadsföringsplan med glasögonen ”inbound marketing” respektive ”outbound marketing” på är nyttig för alla organisationer. Att jobba med inbound marketing-tekniker som t.ex. innehållsmarknadsföring (content marketing) förhindrar inte att man arbetar med reklamfilmer som visas på Youtube, men att sätta kundens intresse och situation i främsta rummet möjliggör att man inte är ”hindret” på väg till katt-klippet utan att man istället bidrar till värdefull kunskap eller  åtminstone underhållning.

Vill du veta mer om inbound marketing kan du kika på Hubspots material t.ex. deras Inbound Marketing Kit (nedladdning), du kan också googla på begreppen content marketing, outbound marketing och marketing automation för att lära dig om närliggande områden.

 

 

0 Responses on Vad är inbound marketing?"

Leave a Message