Vad är dark social?

Vad är dark social, hur uppkommer det och vad kan du göra för att sprida ljus över webbstatistiken

Det finns många begrepp inom online marketing som kan kännas främmande och lite svårförståeliga. Dark Social är ett av dem.

Så, vad är dark social egentligen? Dark social är all den trafik till din sajt som kommer från hemliga delar av sociala nätverk, t.ex. Twitters direktmeddelanden eller från länkar delade i t.ex email eller chat-program. Det ser ofta ut som direkttrafik till din webbsajt, men kan i själva verket handla om att en person tipsat någon annan via email.

Om många av besöken till din webbsajt har sitt ursprung i det som kallas dark social, så kan det vara svårare för dig att satsa energi och pengar på rätt kanaler. Säg till exempel att flera besökare fått tips om din sajt via t.ex. Google Hangout och Whatsapp. Du kan omöjligt veta var besökaren hittat dig och det ser ut som att den nya besökaren redan visste om din webbadress.

Dark social är den trafik till din webbsajt som du inte kan spåra var den kommer ifrån.

I och med att vi använder våra mobiler mer till att surfa på internet har nya utmaningar uppstått i mätningen av hur trafiken rör sig och varifrån dina besökare kommer. T.ex hade Facebooks app länge problem att synas som avsändare när trafiken kom via den, men eftersom det ligger i allas intresse att ”avsändaren” får cred för trafiken så har både Facebook och webanalysverktygen jobbat på sätt att undvika sånt.

Med nya appar kommer nya utmaningar, och om du har en väldigt välbesökt sajt kan det vara värdefullt att bryta ner det som kallas ”direkttrafik” från flera håll, så att du inte missar en potentiellt värdefull marknadsplattform där någonstans. Har du lite mindre trafik kan det räcka med att vara medveten om problemet och att kanske använda en länk-förkortare (t.ex. bit.ly) för att få viss spårbarhet på ditt material utanför din sajt. Självklart kan även mindre trafikerade sajten må bra att att ha koll på sina besökare, men små steg är också en början.

RadiumOne rapporterade i slutet av 2014 att så mycket som 69% av ”social sharing” globalt går via dark social, som direktmeddelanden och email.

Om du har direkttrafik till www.dinsajt.se/bloggkategorie/datum/jattebra-titel-pa-ett-intressant-inlagg, så kan du vara ganska säker på att den trafiken egentligen kommer via dark social. Varifrån är däremot svårare att ta reda på, men du kan iallafall räkna ner den totala direkttrafiken till din webbsajt med motsvarande siffra

Beteendet som skapar dark social är inget nytt (som t.ex. att tipsa en specifik kompis att läsa en artikel, istället för att säga till alla man känner att läsa artikeln), men begreppet myntades 2012 av Alexis Madrigal i The Atlantic. I slutet av förra året skrev Madrigal en ny artikel för Fusion, där han går igenom hur Facebooks mobil-app faktiskt var ursprunget till en allt större del av dark social-kakan.

Vill du vara extra noggrann med länkarna du skickar ut kan du använda dig av Google URL builder som låter dig fylla i kampanjnamn, källa (där du sprider länken), och andra saker som hjälper dig skilja en del-/kampanj från en annan.

2 Responses on Vad är dark social?"

  1. Jackie Kothbauer skriver:

    Tack gör ett utmärkt inlägg plus Googletipset!

Leave a Message