Introduktion till sökbeteende.

Nivå 1. Kort introduktion till matchning sökbeteende och sökmotorns resultat.

Företagets kommunikation blir synligt för andra genom att sökmotorer matchar en individs sökning med relevant innehåll. Det som Sökmotorn menar med ”relevant innehåll” tas fram/hittas genom att sökmotorn kombinerar ett hundratal olika komponenter i den sociala webben. Det viktigaste är dock att företagets kommunikation stämmer överens med sökningen.

Vad målgruppen söker efter via en sökmotor förändras utifrån var i sin inköpsprocess individen befinner sig. Ju tidigare individen är i sin köpprocess desto vidare och otydligare är sökningarna.

När individen vet vad denne vill ha, då blir sökningarna mer precisa och konkreta.

Marie Andervin

Till exempel:

Marie är trött på vintern och vill få lite sol och värme. Hon börjar Googla och det första ord som kommer upp är weekendsemester. 

  • Marie vill åka på en weekendsemester i början av juni. Hon vet inte riktigt vart och inte riktigt när i början av juni. Hon har egentligen inte riktigt bestämt sig för att åka utomlands, men det skulle vara trevligt.
  • Marie börjar söka efter inspiration och förslag. Hon söker efter ”weekendsemester” på Google.
  • Hon får ett stort resultat (länkar) att titta igenom och efter ett tag blir hon lite mer specifik. Hon söker efter ”weekendsemester city”.
  • Hennes resultat är fortfarande stort och efter ett tag smalnas söket av ännu mer med ” weekendsemester city juni”.
  • Nu blev det bättre! Härifrån väljer Marie att gå vidare och inspireras kring tre olika alternativ; Barcelona, London och Paris. Hon tar del av inspirativa artiklar som berättar om allt fantastiskt man kan göra i dessa tre städer i början av juni.
  • Barcelona blir första valet. Nu är resmålet klart, nästa steg är att välja boende, researrangör och datum. Det är nära ett köp nu.

Med hjälp av detta exempel illustreras ett sökbeteende. Dina målgrupper har liknande sökbeteende utifrån det som ditt företag erbjuder.

SEE ALL Add a note
YOU
Add your Comment

Sök kunskap

Populära kurser

Grundläggande digital kunskap