Interna länkar – ökar din digitala närvaro

Med en tydlig taktik kan interna länkar hjälpa er att synas bättre på sökord och sökbegrepp som har en hög konkurrens.

En intern länk är en länk som kopplar ihop en sida med en annan sida på en och samma webbplats. Genom att arbeta med interna länkar ökar du långsiktigt din webbplats attraktivitet och ert innehåll kommer att komma högre upp i det organiska sökresultatet på till exempel sökmotorn Google.

Sökmotorerna värderar länkarna.

Länkar är som bra rekommendationer. När du länkar från en sida till en annan; sida, presentation eller en video, bör det addera ett nytt värde till besökaren. Till exempel att fördjupa sig inom något. Sökmotorerna tycker om bra länkar och de ger den mottagande platsen ett värde. Många bra länkar bidrar till en ökad synlighet på Internet.

Interna länkar fungerar detsamma som externa länkar. (Det är när andra webbplatser länkar till din webbplats. Vilket betyder det att ni har fått en rekommendation.)  🙂

3 tips, hur du ökar synligheten med interna länkar

organisationskartaRita upp er webbplats som en organisationskarta

Gör en lista av varje huvudsida och addera med de länkar som finns på dessa. På detta sätt får du en överblick av vilka länkningar ni redan har mellan era sidor och hur de är hoplänkade. En visuell bild hjälper till att få en helhetsbild och kommer att visa var det saknas länkningar, det vill säga rekommendationer till bra innehåll.

Fokusera ert innehåll mot avslut

Skrivs det ofta om ett specifikt ämne bör ni ha en kampanjsida (landingssida) med ett erbjudande.

Varje artikel som skrivs om det ämnet ska ha en länk till kampanjsidan som driver konvertering, till exempel försäljning, ladda ned en pdf eller signa upp för ett nyhetsbrev.

Maximera er nytta med kampanjsidor

Er kampanjsida blir bara starkare och starkare, ju fler länkar den har till sig och blir mer synlig. Samtidigt har ni utvecklat en process för att identifiera potentiella kunder som ni kan ta kontakt med på olika sätt och starta en relation med. Du vet att det är en potentiell kund för att beteendet visar det.

Till exempel; besökaren går in på en bloggartikel. Efter att ha läst den klickar besökaren vidare till kampanjsidan. Nu vet du att det finns ett intresse. 🙂 Skulle besökaren även ladda ned en pdf så säkerställs intresset. Nästa steg för dig att förstå vad intresset består av.

Ju fler inläkningar – desto fler rekommendationer – desto populärare blir sidan hos sökmotorerna.

1 Responses on Interna länkar - ökar din digitala närvaro"

Leave a Message