Guldläge på nätet – bok om sökmotoroptimering

Bokrecension Guldläge på nätet SEOBoken ”Guldläge på nätet – sökmotoroptimering för alla” är skriven av Magnus Bråth och Michael Wahlgren. På drygt 100 sidor tar de oss igenom en introduktion till ämnet SEO på ett lättbegripligt, men ändå omfattande sätt.

Är du helt ny till ämnet är boken en utmärkt introduktion, och är du lite bekant med ämnet fungerar den fortfarande som en hjälp med struktur och möjlighet att slå upp de saker du kanske fortfarande undrar över. På 6 delar går författarna igenom analys, on-page, länkstrategier, verktyg, köp av sökmotoroptimering samt ord och begrepp.

Boken lär dig att se på sökvolym och konverteringsgrad när du väljer dina sökord, att ge dina sökord specifika landningssidor, om ankartexter och länkbyte samt hur du räknar på lönsamhet i din sökoptimering. Självklart finns det mer att säga än vad som tas upp i boken, men du får en tydlig överblick och enkla tumregler för hur du kan tänka.

Det viktigaste kapitlet har titeln ”Tålamod är en dygd”. Det är vanligt att blanda ihop sökmotoroptimering (SEO) med sökmotorannonsering (SEM) och därmed tro att SEO ger dig resultat på samma sätt som annonsering med t.ex. Google Adwords.

Författarna påpekar att man bör räkna med 6 månader innan man ser tydliga resultat, och åtminstone 2 månader innan man börjar se resultat. Rådet är alltså att jobba metodiskt, enligt en långsiktig plan och att ha tålamod.

Guldläge på nätet – sökmotoroptimering för alla är utgiven 2013 på Kalla Kulor Förlag.

1 februari, 2015

0 Responses on Guldläge på nätet - bok om sökmotoroptimering"

Leave a Message