Den digitala resan

Gratistidningarnas branschdag 2015

Första talaren ut är Björn Lorentzi. Han presenterar Shift Happens som begrepp och en av de nyare filmerna. Se filmen på Youtube

Vidare data kring hur print och digitalt kan jämföras utifrån publik och annonsörer.  Visste du t.ex. att Sverige har drygt 5 miljoner aktiva Facebook-konton och 11,6 miljoner mobilabonnemang. Under 2013 spenderades 9,3 miljarder kronor på online-annonsering, jämfört med 2,3 miljarder på reklam i gratistidningar.

Utmaningen är – vem ska äga den digitala gratismarknaden?

Redaktionen på en modern digital tidning har 3 skärmar på skrivbordet och åtminstone en mobil, där de kollar hur varje specifik artikel går och tas emot. Lärdomar via digital närvaro tar man sig med sig till print-utgåvan, menar Björn Lorentzi.

~~~~

I mässhallen finns möjlighet att lyssna på kortare föreläsningar av mässans utställare. En riktigt intressant, och för ämnet digitalisering angelägen föreläsning gavs av Sandra Rönnsred och Emelie Johansson på ungdomsförbundet Ung Media. De gav exempel på att panelerna som i Almedalen diskuterade frågor som rör unga bestod av deltagare med en snittålder på 42 år. Följaktligen är deras tips ”Involvera unga om ni vill nå ut till unga”.

~~~~

Eftermiddagens workshops utmanar de print-tunga besökarna att tänka kreativt kring digitalt. Varför behöver branschen göra en digital resa? För att det finns en ny konkurrenssituation.

Vi måste rusta oss för att hitta på det vi ännu inte vet att vi måste hitta på

Åsa Brage på Östgötatidningen slår huvudet på spiken när hon säger ”Vi måste rusta oss för att hitta på det vi ännu inte vet att vi måste hitta på” – förändringen händer hela tiden o det är öppenhet för förändring som är nyckeln.

Tänk på att digital natives ser att de skapar innehåll när de häller upp fil, säger talaren Andreas Wiberg både på skämt och allvar. Hur når man då ut? Genom att vara superlokal, att erbjuda kvalitetsinnehåll, genom att erbjuda innehållet i flera former och kanaler menar publiken. Samarbetsformer med lokala näringslivet kan vara en kreativ form att nyttja den lokala anknytningen.

Andreas Winberg får stöd för det han säger i Stefan Hyttfors föreläsning när han tar upp exemplet PewDiePie. 7 miljoner dollar i annonsintänkter på 1 person. 35 miljoner prenumeranter på Youtube. Det drömmer Aftonbladet om, menar Stefan retsamt.

Men framtiden är inte framtiden, den pågår nu. AI, robotisering, off-shoring, ta vilken trend du vill, den händer nu. Och ringar på vattnet gör att alla branscher disrupteras. Vi ska dock inte glömma att vi tenderar överskatta ny teknik på kort sikt och totalt underskatta den på lång sikt, fortsätter Hyttfors. Vi kan fnysa åt att 3D-printing inte kommer bli nåt, eller att kryptovaluta (t.ex. BitCoins) aldrig kommer slå, men historien visar att vi generellt haft fel i liknande bedömningar.

Att det digitala kan och kommer förändra vår verklighet är alla dagens talare överens om, och frågan till deltagarna kvarstår:

Vem ska äga den digitala gratismarknaden?

Är du i en annan bransch går det utmärkt att byta ut sista ordet i frågan och ställa samma fråga till din organisation och om din affär.

 

 

27 mars, 2015

0 Responses on Gratistidningarnas branschdag 2015"

Leave a Message